vineri

Pipelea Gîscariul VII - VIII

PIPELEA PRÎNZEŞTE LA BOIERIU ŞI SE DUCE CU EL ÎN PĂDURE

De-acum Pipelea-i numai foc,

Vedea şi el că e noroc...

Voia întîi ca să prînzească

Şi drumul să-şi întocmească.

Deci îndată a poruncit,

Să prinză caii, să meargă

La pădurea cea mai largă,

Şi la locul hotărît.

Pînă cînd au pus pe masă

Şi caii se înhămase.

Tot satul a adunat

După prînz, aşa plecară

La pădure toţi, afară,

Cum să merge la vînat...

Căutînd pădurea toată

Unde stau copacii roată

El pe toţi i-a jinduit.

Ce să taie ? Ce să facă

Ca boieriului să-i placă,

Pe cum i-au oblăduit ?

Şi pogorînd în desime,

Mai departe de mulţime,

Cu boieriul amîndoi,

Să caute oarecare

Copaciu mai frumos şi mare.

Să fie mai gros ca doi...

Iată-1 bagă într-o vale

Adîncă şi fără cale.

Iar aicea pe-un copaciu

Pune ochiul de cîrpaciu

Şi spune ce are în gînd :

„Eu cred că pe-acesta... Iată!

Să-1 măsurăm deodată

Toate altele lăsînd.

Şi de va fi spre plăcere,

Precum trebuinţa cere :

Ca de un stîngin de gros, -

Ce-a fi bun de trebuinţă,

Care pentru folosinţă

L-aş tăia prea bucuros”.

PIPELEA LEAGĂ MÎNILE BOIERIULUI

Şi vrînd să-1 îmbrăţişeze

Ca să se încredinţeze

Amîndoi 1-au măsurat.

Atunci Pipelea cu o sfoară

— Păstrată la sine doară —

Mînile i-a apucat.

Strîngîndu-i mînile foarte

Ca la un gătit spre moarte

Gura io-a astupat

Zicînd : „Nu sînt eu lemnariu

Ci eu, Pipelea Gîscariu,

Am venit ca să te bat.

Mi-ai luat gîştele mele,

Şi m-ai bătut cu nuiele

La tălpi şi m-ai pedepsit.

Acum vii spre răsplătire,

Şi să-ţi dau o mulţămire

Precum ţi-am făgăduit.

Şi ţi-am spus că nu o dată

Ci măsura împătrată

De trei ori voi să te bat”.

Deci luînd o joardă bună,

Care vîjăie şi sună.

A şi început a da

De la cap pîn’ la picioare,

De gîndeai că-ndată moare

Deşi nu mai înceta.

Cum şi astupîndu-i gura

Îi zdrobea carnea, untura,

Lăsindu-l mut, amorţit.

Şi din sîn banii scoţîndu-i.

Preţul gîştelor luîndu-i,

Pre ieşire a fugit.

Niciun comentariu: