vineri

Pipelea Gîscariul V - VI

PIPELEA ŞI CASA BOIERIULUI

Văzînd casele stricate

în locul celor surpate

Altele nouă făcînd,

Zidul se si ridicase

La boiereştile case

Cu gust alte ridicînd.

Şi lemne îndestulate

Zac pe jos nenumărate

Să le facă coperiş.

Pipelea să bage vină,

Şi să găsească pricină,

Îşi face plan pe furiş ;

Şi zicînd aşa în sine :

„Acum merge treaba bine,

Nu-mi mai trebuie nimic !”

Se făcu cam într-o parte,

Tot acolea nu departe

S-a arătat de voinic.

PIPELEA SĂ FACE LEMNARIU

Şi luîndu-şi o bărduţă,

Şi un topor de mînuţă,

Şi-un stînjin de buzunariu,

Ca italian s-arată

— De meşter mare îndată —

Şi necunoscut lemnariu.

Şi venind ca să privească,

La curtea cea boierească

Se arată priceput.

Şi cînd pe la lemne vine,

Măsurînd cu ochii bine,

A cîrti a început.

Iară boieriul văzîndu-1,

Şi îndată întrebîndu-1

Cine este şi ce vrea,

- „Nimica nu voiu”, îi zice,

,,Ci,... trecînd şi eu pe aice

Mi s-a părut... şi nu prea...

Fiindcă-mi este meşteşugul...

Cine nu-şi priveşte plugul ? !

Şi acesta-i plugul meu...

Deci mă uit la el şi eu.

Ce palaturi ai croit !

Zidurile prea sînt bune,

Dar acoperişul îmi spune

Că va fi nepotrivit.

Tocmai cu aceste lemne

Gîndul să nu te îndemne

Aţi acoperi casele !

Oricine te-a pus la cale

Cu sfaturile sale,

Zic mai bine lasă-le ! —

La Italia mai bine

Să vezi — cînd să mergi cu mine

Ce case, palaturi sînt... !

Am făcut eu de acele

Multe, cu mînile mele

De cînd trăiesc pe pămînt”...

Boieriul atunci îi zice :

„Încă poate să se strice...

De nu ies la măsurat...”

Iar el zice : „Ei ! sînt bune

La case mici a le pune ;

Dar nu aici! Spun curat

Vezi! Acestea sînt palaturi,

De care să nu te mai saturi

Ce coperiş ar avea

Cînd să-1 faci cu rînduială... ;

Să priveşti apoi cu fală

După cunoştinţa mea !”

Scoţînd stînginul afară

Şi măsurîndu-le iară

A zis : „Iată, că nu sînt !...

Măcar de un cot să fie

Mai lungi ; apoi crede mie

Că n-ar fi nici un cuvînt.

Însă eu n-am nici o treabă,

Oricine-n zădar mă-ntreabă !...

Ca oricar’ necunoscut,

Nu mă amestec prosteşte,

La ce alţii au început”.

Aşa vrînd el să se ducă,

Boieriul scurt îl apucă,

Îngăduieşte, zicînd :

„Vezi, n-am nici o tocmeală,

Cu nimenea socoteală,

Eu poruncesc orişicînd.

Ai umblat Ţara nemţească,

Şi Ţara italienească ?

Te văd că eşti om umblat.

Poftim, să grăim în casă,

Să punem ceva pe masă

Că doar —astăzi n-ai mîncat.

De-mi va plăcea ce vei face,

Şi făcînd precum îmi place,

Ca mine nu mai găseşti

Stăpîn să te mulţămească,

Şi mai bine să-ţi plătească

Mult ca să te foloseşti”.

Unde Pipelea zicîndu-i

Şi mult gustul lăudîndu-i:

„Iar lemne de s-ar găsi

După această trebuinţă

Apoi şi io-s în credinţă

Că ruşine n-aş păţi !” —

Ah ! dară încă cine are

Pe pămînt pădure mare

Ce dînsul, aşa-zi zicea :

— „Grija asta-i grija mea !”

Niciun comentariu: